مقالات

هاست چیست
  • احسان امیری
  • 1397-11-30

گوگل آنالیتیکس(Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس(Google Analytics )، ابزار تحلیل گر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی با نام های گوگل آنالیز و گوگل آنالیتیک شناخته می شود. سیستم تحلیل گر گوگل از جمله قدرتمندترین برنامه های آنالیز کننده آمار و ترافیک بازدیدکنندگان یک وبسایت می باشد، که برای مدیران سایت بسیار مفید است. تحلیل گر گوگل می‌تواند اطلاعات مربوط به آمار و نحوه‌ی بازدید از سایت را به صورت XML و CSV ذخیره نماید.



XML: تشکیل شده از کلمات :Extensible , Markup Language که یک سیستم ذخیره اطلاعات است.



CSV



 مخفف Comma separated values که نوعی فایل متنی است که شامل لیستی از داده ها می‌باشد.



گوگل آنالیتیکس(Google Analytics ) می‌تواند آمار مربوط به وب سایت شمارا تبدیل به منبع ارزشمندی برای شناخت کاربران و بهینه سازی وب سایت برای آنها کند.



҉ نکته قابل توجه در تحلیل گر گوگل این است که کلیه امکانات آن برای سایت ها تا میزان بازدید ماهانه 5میلیون صفحه کاملا رایگان است.



از جمله کارهای برنامه تحلیل گر گوگل (Google Analytics) در راستای بررسی عملکرد وب سایت به شرح زیر است:



• مشخصات آماری بازدید کنندگان.



• بازه زمانی بازدیدها.



• شمار افرادی که ازسایت بازدید کرده اند.



•کدام صفحات وب سایت دارای بیشترین محبوبیت است.



• مدت زمان حضور افراد در سایت شما.



• کدام تکنیک بازاریابی بیشتر تاثیر دارد.



• رفتار کاربران داخل سایت.



• چطور می‌شود سرعت وب سایت را افزایش داد.



• و...



҉ چهار کاربرد کلیدی و مهم تحلیل گر گوگل عبارت اند از:



1-تحلیل های درون صفحه ای.



2-دسته بندی اختصاصی بازدید کنندگان.



3-فیلتر های چند کاناله.



4-بررسی سرعت سایت ها.



҉ تحلیل های درون صفحه ای:



تحلیل های درون صفحه ایی اطلاعات کامل و دقیق در زمینه ی بازدیدهای وب سایت ها ارائه می کند.



به طور کلی:



• متوسط زمانی که کاربران صرف بازدید از وب سایت م کنند.



• درصد بازدید کنندگانی که تنها یک صفحه از وب سایتتان را مشاهده کرده و آن را ترک می نمودند.



• آمار بازدید تز هر صفحه.



• و...



҉ دسته بندی اختصاصی بازدید کنندگان:



یکی دیگر از کاربرد های بسیار مفید برنامه تحلیل گر گوگل،دسته بندی کردن بازدید کنندگان است، و گزارش های اختصاصی درمورد دسته بندی های صورت گرفته در اختیارتان قرار  می دهد.



҉ فیلتر های چند کاناله :



با کمک این ابزار شما میتوانید اطلاعات مفیدی در خصوص نحوه دسترسی مشتریان به وب سایتتان کسب کنید و با به کار گیری درست و به جای این اطلاعات استراتژی بازاریابی آنلاین خودرا بهبود بخشید، علاوه بر آن شما میتوانید این منابع را به گونه ای تنظیم کنید که شمار بازدید کنندگانی که برای خرید به وب سایتتان مراجعه می کنند به میزان چشم گیری افزایش یابد.



҉ بررسی سرعت سایت ها :



یکی از اساسی ترین و ضروری ترین جنبه های یک سایت سرعت بارگیری (loading) آن است.



در این باره *سئو (SEO)   تمام تمرکز و توجه خودرا به سرعت سایت معطوف می کند تا تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورد و از سوی دیگر رتبه کلی سایت را ارتقا دهد.



*مطلب مربوط به سئو را میتوانید دربلاگ دکتر دیزاینر مطالعه فرمایید.