مقالات

هاست چیست
  • زهره قاسمی
  • 1397-11-23

علت شکست برخی از استارت آپ ها چیست؟

دنیای امروز دنیای فناوری و تکنولوژی است و کارافرینان این حوزه نقش بسزایی را در این امر ایفا میکنند. مهمترین و اولین گروه در جامعه کنونی استارتاپ ها هستند. کسب‌وکارهای نوپا هر روز در گوشه‌ای از جهان شکل می‌گیرند و محصولات و خدمات‌شان را به بازار عرضه می‌کنند. اما واقعا چند درصد از این استارتاپ‌ها می‌توانند از مرحله‌ی اولیه گذر کنند و در بازار رقابتی امروز به فعالیت خود ادامه بدهند؟



در واقع تعداد استارتاپ‌هایی که در مسیر خود با شکست مواجه می‌شوند بسیار زیاد است. براساس آمار، ۵۰٪ استارتاپ‌ها در ۵ سال اول و ۷۰٪ آنها در ۱۰ سال اولِ فعالیت خود شکست خواهند خورد. مطالعات دیگری میزان شکست استارتاپ‌ها را تا ۹۰٪ و مطالعه‌ی دیگری تا ۷۵٪ اعلام کرده‌اند. ظاهرا تعداد واقعی چیزی بین این دو مقدار است.



اما دلایل اصلی شکست استارتاپ‌ها چیست و چرا این آمار تا این اندازه بالاست؟



بسیاری از افرادی که کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی می‌کنند، در ابتدای کار انرژی و سرمایه دارند و هرگز به این فکر نمی‌کنند که اولِ راه هستند و ممکن است موانع زیادی در مسیرِ پیش‌رو وجود داشته باشد. شکست درواقع نوعی فرصت برای یادگیری است، اما می‌توان با استراتژی درست و با استفاده از روش‌های کارآمد از پیامدهای شکستِ جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد. در این مطلب، دلایل اصلی شکست استارتاپ‌ها براساس مطالعات واقعی را ارائه می‌کنیم:



1.مشکلات موجود در بازار



این مشکل بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین دلیل شکست استارتاپ‌هاست. براساس آمار اعلام‌شده ، بسیاری از استارتاپ‌هابه این دلیل با شکست مواجه می‌شوند که محصول یا خدماتی ارائه می‌کنند که بازار به آنها نیاز ندارد



2.مشکلات اقتصادی



از همان ابتدای راه‌اندازیِ استارتاپ باید به فکر مدیریت مالی و استفاده‌ی بهینه از نقدینگی‌تان باشید. در غیر این‌صورت مجبور خواهید شد برای رفع مشکلات مالی دارایی‌های شرکت‌تان را بفروشید و بنابراین به‌زودی کسب‌وکارتان منحل خواهد شد



3.محصول بی کیفیت



گاهی‌اوقات از ایده‌ای بسیار ناب، استارتاپی فوق‌العاده شکل می‌گیرد؛ اما محصول ارائه‌شده آن‌قدر بی‌کیفیت است که به شکست استارتاپ می‌انجامد. براساس آمار، ۱۷٪ از استارتاپ‌ها به‌دلیل کوتاهی بنیان‌گذاران‌شان درباره‌ی کیفیت محصول با شکست مواجه می‌شوند.



4.بی توجهی به مدل کسب وکار



مدل کسب‌وکار به شما اطلاعاتی راجع‌به زمینه‌ی فعالیت و اهداف‌تان، تحلیل مخاطبان هدف و حتی جریان نقدی کسب‌وکارتان ارائه می‌دهد



5.ناهماهنگی میان سرمایه گذاران و بنیان گذاران



بسیاری از بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها پس از مطرح‌کردن ایده‌شان و گردآوری تیمی مناسب، شروع به کار می‌کنند و همه‌چیز به‌نظر عالی پیش می‌رود. اما پس از مدت کوتاهی استارتاپ شکست می‌خورد. یکی از دلایل این شکست که ۱۳٪ از استارتاپ‌ها را درگیر می‌کند، ناهماهنگی و اختلافات بین بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران و اعضای تیم است که قبل از شروع کار وجود نداشت



6.کاهش اشتیاق بنیان گذاران



بسیاری از استارتاپ‌ها در ابتدای کار با اشتیاق راه‌اندازی می‌شوند، اما پس از مدتی علاقه‌ی بنیان‌گذاران برای ادامه‌ی کار فروکش می‌کند. براساس آمار، ۹٪ از استارتاپ‌ها به‌دلیل بی‌علاقگی بنیان‌گذاران به حوزه‌ی فعالیت‌شان یا شناخت ناکافی از آن، شکست می‌خورند



7.نداشتن یا ضعیف بودن ارتباطات



آمار نشان می‌دهد یکی از دلایلی که به‌موجب آن ۸٪ استارتاپ‌ها شکست می‌خورند، این است که بنیان‌گذاران‌شان از شبکه‌های ارتباطی خودشان با سرمایه‌گذاران درست استفاده نمی‌کنند و تمایل ندارند از آن ها کمک بخواهند.



در ادامه قسمت هایی از صحبت های مدیر عامل سابق گوگل در خصوص شکست استارتاپ ها را میخوانیم:



او در این سخنرانی دو دلیل بزرگ شکست کارآفرینی در حوزه تکنولوژی را در این سال‌ها برشمرده است. اشمیت در این کنفرانس گفت: «اغلب ما معمولا روی افرادی حساب باز می‌کنیم که از قبل آنها را می‌شناسیم، کسانی که با مقررات و شرایط خاص و سختی کار می‌کنند.» او تاکید زیادی بر رعایت اصل تنوع و مشمولیت حوزه‌های فعالیت این استارت‌آپ‌ها داشت و گفت که این شرکت‌ها باید برای استخدام و به‌کارگیری افرادی از کشورها، پیشینه و سوابق مختلف، آغوش بازی داشته باشند



1. تمرکز بیش از اندازه بر محصول بجای توسعه پلتفرم 



اشمیت در سخنرانی‌اش گفت: (ما برای مقابله با چالش‌های اجتماعی بزرگ، مرتبا بهترین پلت‌فرم‌های تکنولوژی را نمی‌سازیم. دلیل این موضوع آن است که هیچ تضمین قطعی برای بازگشت سرمایه تجاری آن وجود ندارد. یک میلیون اپلیکیشن در حوزه تجارت الکترونیک وجود دارد، اما پلت‌فرم تخصصی کافی برای به اشتراک‌گذاری و تحلیل امن داده‌های مربوط به بی‌خانمانی افراد، تغییرات آب و هوایی یا وضعیت پناهندگان در سراسر دنیا وجود ندارد.)



2.نبود همکاری و شراکت کافی و مورد نیاز شرکت ها



او در این مورد گفت: (غیرممکن است به تنهایی بتوان به هر چالش بزرگی در جامعه فکر کرد. شرکت‌های تکنولوژی باید برای شراکت‌های منطقی و البته به موقع آماده باشند. بازار روبات‌های نگهداری و مراقبت از خانه به تدریج بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. مشکل این است که شما به سیستم‌های تصویری، سیستم‌های یادگیری ماشینی، سیستم‌های شنیداری، سیستم‌های موتوی و… نیاز دارید. بنابراین نمی‌توان چنین کسب و کاری را تنها با سه نفر نیروی کاری راه انداخت و امیدوار بود که موفق هم بشود)